2018. július 12., csütörtök

Zero Waste igyekezeteink #2

Örülök a többes a számnak, mert férj is már egyre jobban partner ebben, sőt magától is tesz lépéseket, hogy a háztartásunk minél kevesebb hulladékot termeljen. Ami igaz, hogy még messziről nem vagyunk profik benne. Most olvasom Bea Johnson könyvét a minimális hulladékkal járó háztartásáról az ő és családja életmódjáról. Bevallom nagy alássan, hogy pár dolgot már erősnek érzek, vagyis olyat, amiről tudom, hogy kettőknek sok lenne. Nekem pl. a házi készítésű kozmetikai szerek. Le is írja az receptet, illetve az elkészítésüket, de franc nem visz rá engem erre. Egyelőre, aztán lehet pár év múlva olyan fan leszek, hogy majd mindenkit meg akarok téríteni. Jelenleg azon vagyok, hogy minél szilárdabbak legyenek a már bevezetett hulladékcsökkentett, ezáltal környezetkímélős szokásaim, szokásaink, és megtaláljam az alternatívákat azokra, amelyeket még szeretnék bevezetni. No de, min is változtattunk ezidáig.



A komposztálást nem hagytuk abba, na jó csak egy nagyon kicsi időre, míg sikerült időt szánni arra, hogy férj beszerezzen egy normális áron elérhető komposztálót. A konyhakertünk sarkában helyeztük el. Most többet használjuk, mert több mindent komposztálunk, mint eddig. A főzéssel járó, az egyéb háztartási hulladékon, a lenyírt füvön, száraz leveleken stb. kívül (ami most már tojáshéj, kevés mennyiségű ételmaradék, pl. kenyér, kifli, főt étel) beledobunk mást is. Nemrégiben találtam egy kozmetikai boltban(itt találtam és naná hogy megvettem a bio kakaó port is papír dobozban) komposztálható fül tisztító pálcikát, komposztálható törlőt az egyszer használatos konyhai papír törlő helyett. A másik nagy pozitívum, hogy a fül pálcikák papír csomagolásban vannak, így az mehet a papír gyűjtésbe.
A műanyagot külön zsákba gyűjtjük, amit egy cég nagy teherautóval gyűjt be a faluban, és viszi el. Az üveget szintén a gyűjtő konténerbe adom le, ahogy a használt olajat is, összegyűjtve egy üvegben. 

A komposztálható rongy. Négy részre vágtam, így különböző helyiségekben használhatom


A könyv azt is taglalja, hogy szuper dolog szelektálni a szemetet, de élj úgy, hogy ne legyen sok szemeted, amit osztályoznod kelljen. Így vásárolj olyan helyeken, ahol csomagolás mentesen, vagy saját hordozó dobozaidban, tálkáidban adják oda a vett árút. Ennek most egyre jobban a híve és gyakorlója vagyok. Bevásárló táskákkal járok bevásárolni, szereztem be kisebb-nagyobb szatyrokat, melyek régi anyagok újrahasznosításával készültek, így zacskót nem is veszek el, sőt más helyeken is ha lehet visszautasítom. Ezekben veszem a gyümölcsöt, vagy zöldséget a piacon, és a pékségben a kiflit, meg a kenyeret. A gyümölcsből és zöldségből is már kevesebb kell, mert egy-két zöldséget mi is termesztünk, és ami nekünk nincs, azért elég átmennem a szomszéd utcába a szüleimhez. Felvágottat, virslit, vagy más hús terméket már hosszú hetek óta csomagolás mentesen veszem. A piacon van hentes is, ahol csakis házi termékeket árulnak, olyat, amit ő maga csinál, és minden árút napi, heti szinten frissítenek. Viszem a dobozkáimat és ott töltöm fel őket a hétre finom hús termékekkel. És itt veszem a házi készítésű hús alapú kenőket is, melyek üvegben vannak.😊 


A nagy üzletláncban csak azt veszem meg, amit nem tudok kimérve, dobozban, vagy az anyagból készült szatyraimban megvenni. Pl. tejet, rágcsálni valót, fűszert, olajat, ecetet (az üveges csomagolásút veszem),  sört, tésztát, rizst. De ennek azonban nemsokára vége, mert a városunkban megnyílik az első Zero Waste bolt száraz élelmiszerekre. Így majd ott veszek minden olyat, pl. tésztát, rizst, lisztet, fűszer is lesz, ha jól tudom, meg kávé, tea, stb. Már nagyon várom.
Férjnek vettünk egy termosz bögrét, amiben reggelente vezetés közben kortyolgatja a kávéját. Ezt kihasználtuk a tatai kirándulásunkon is, mikor ebbe kérte a kávéját. Simán megkapta úgy, és még helyeselték is, zero waste-t képviselte. Egy étel hordozó dobozzal is felszereltem, hogy ebben hozzon haza nekem, drága feleségének valami ínyencséget. Gond nélkül kiszolgálják őt a nagyvárosban. Így ezzel csökkentjük itthon a hulladékot.

Kicsit az étkezésben is vezettem be változásokat. Nem eszem csokit, más édességet sem nagyon, mézes gyümölcs szirupot veszek, így készülnek a cukor mentes limonádék, ezer éve már csak barna cukrot használok meg olivaolajat. Lisztekből is a teljeskiörlésüt veszem, így a kenyér sütéshez ezen kívül bio élesztőt használok. A főzéshez is találtam bio gyógynövényes leves kockát és bio vegetát is, ezek egy sem tartalmaz glutént és tartósító szert. Egy fb-os csoportban rátaláltam egy srácra, aki kézműves tejtermékeit árulja. Így már hetek óta kézműves sajtot (különböző ízesítésűt, pl. medvehagymás, snidlinges, füstölt) vajat, túrót eszünk. Mindig előre leegyezem vele mit kérek, és kiszállítsa. Csinál joghurtot is, de azt csak nagy mennyiségben, hogy megérje neki.
A kozmetikában és a testápolásban is igyekszem a természetes anyagokra. Bio fogkrémet és bambuszból készült fogkefét már rég használok. Kézműves szappant veszek, kézműves öblítőt, a dezodorom (férjéé is) is kémiai anyagoktól mentes, az arckrémem levendulás kézműves fajta. Kipróbáltam a sampon szappant, de az nem jött be, nagyon szárította a hajam, és mosatlannak éreztem. Ebben még nem találtam, igaz nem is annyira kerestem más alternatívát, de nemsokára az is meglesz. Bio, természetes anyagokból készült arctisztító tejet és make up-ot vettem nemrég, ezekre is véletlen szerűen találtam rá. Szereztünk be 100 százalékos illóolajakat, ami házipatikaként is használható: sebekre, fejfájásra, egyéb fájdalomra,kisebb égésekre(napozás után), csípésekre, stb. 


A papír szalvéta helyett beszereztem mindkettőnknek egy csomag anyag zsebkendőt, és már nem is kell a régi papír változat. Természetesen, hogy teljesen baci mentes legyen mosás után, vasalni fogom. Egyébként mást nem vasalok, csak ha nagyon muszáj.

Ami még alternatíva után kiállt, az a pár alkalommal használatos műanyagos borotva. Álmom a fából, vagy acélból készült zsilettet cserélhetős fajta. A mosóport is szeretném lecserélni kézműves folyós fajtájúra. Eco bio tisztítószert a fürdőbe és WC már szereztem be, már csak a utántöltést kell megoldani a kézműves boltban. Ezen kívül bio eco jart veszek, ami kő olaj meg kémiai anyag mentes, és fából készült tisztító kefével mosom le az edényekről a nehezen eltávolítható részeket.



Ennyi. Ki mit tud még javasolni?

Nincsenek megjegyzések: